ekologiczne farby lniane
Już trzysta lat temu w Szwecji używano gotowanego i surowego oleju lnianego tłoczonego na zimno. Już wtedy zdawano sobie sprawę, jakie korzyści w konserwacji budynków ma olej lniany pozbawiony białka i innych zanieczyszczeń.
Dziś udoskonalone metody oczyszczania oleju lnianego pozwalają na wyprodukowanie oleju o znacznie lepszej jakości i krótszym czasie schnięcia.
Olej lniany - surowy i gotowany
Gotowanego oleju lnianego używamy do wyrobu farb olejnych lnianych, wosku lnianego i farby ściennej Linus. Można go również stosować do rozcieńczania farby olejnej lnianej. Jest bardzo dobrym środkiem do pielęgnacji powierzchni pomalowanych farbą lnianą.
Olej gotowany wysycha szybciej niż surowy, ze względu na zainicjowaną wstępnie polimeryzację i dodatek sykatywy manganowej. Natomiast olej surowy głębiej penetruje drewno (nawet do 1,5 cm!).
Olej można zabarwić dowolną farbą Allback Linseed Oil, uzyskując w ten sposób bejcę olejową.
Szwedzki surowy olej lniany jest tłoczony w Gunnarshög Gård w Skanii i rafinowany w siedzibie firmy Allbäck w Ystad. Tam jest oczyszczany z białka i innych zanieczyszczeń, metodami czerpiącymi ze starych receptur, które stosowano już w XVIII wieku oraz dokumentów z lat pięćdziesiątych XX wieku. Ponieważ olej lniany jest żywym materiałem, może nieznacznie różnić się kolorem między poszczególnymi partiami, ale nie ma to wpływu na jakość. Olej gotowany zawiera sykatywę (przyspieszacz schnięcia).
Dostępne pojemności: 1 litr, 5 litrów. Tu kupisz
Do impregnacji drewna przed malowaniem używamy między innymi surowego zimnotłoczonego oleju lnianego, ponieważ ma on bardzo dobrą zdolność wchłaniania się w drewno i zabezpiecza przed wnikaniem wody. Surowy olej lniany stosuje się do produkcji kitu i mydła z oleju lnianego. Może służyć do przechowywania pędzli po malowaniu.
Oleje Allbäck nie zawierają żadnych żywic, rozcieńczalników ani dodatków innych olejów roślinnych i petrochemicznych. To czysty olej, poddany odpowiedniej obróbce zapewniającej wysoką jakość produktu i doskonałe właściwości konserwujące.
Farba lniana Allbäck powstała na bazie szwedzkiego, gotowanego, oczyszczonego, filtrowanego, sterylizowanego oleju lnianego, wolnego od protein. Jest używana w Szwecji od XVI wieku. Od kilku stuleci konserwuje budynki zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Aż do lat sześćdziesiątych XX wieku była oczywistym wyborem dla każdego, kto dba o swój dom.
Farba na oleju lnianym
Farba Allbäck wysycha w ciągu około 24 godzin w temperaturze pokojowej, przy dobrej wentylacji i dostępie światła. Malowane powierzchnie są łatwe w utrzymaniu, farba dobrze penetruje podłoże.
Po kilku latach można ją łatwo odświeżyć przecierając powierzchnię olejem lnianym lub woskiem, a kiedy nabierze patyny można ją łatwo zamalować kolejną warstwą bez potrzeby zeskrobywania poprzednich warstw.
Jeden litr farby wystarcza na pokrycie powierzchni 15-20 m kw. Dla uzyskania właściwego efektu malować dwiema warstwami we wnętrzach i trzema na zewnątrz.
Ponieważ farba lniana jest materiałem naturalnym, ważne jest, aby malujący uwzględniał jej naturalne cechy. Należy nałożyć sporą ilość farby a następnie rozciągnąć ją, aby uzyskać gładką, równą powierzchnię. Jeśli podczas malowania farbą na bazie oleju lnianego jest zbyt zimno, farba wysycha wolniej. Jeśli kolorowy film staje się zbyt gruby lub nierówny mogą powstać zacieki. Można je łatwo przeszlifować na mokro za pomocą Primera. Przed pomalowaniem podłogi farbą na bazie oleju lnianego powierzchnię należy oczyścić, najlepiej mydłem lnianym. Podłogę zaimpregnowaną ługiem należy zneutralizować kwasem octowym i wodą przed nałożeniem na nią farby na bazie oleju lnianego lub wosku lnianego.
Dostępne opakowania: 200 ml, 1 litr, 3 litry Tu kupisz
Nie zawiera rozpuszczalników i nie należy jej rozcieńczać rozpuszczalnikami. W razie potrzeby można do niej dodać do 5% gotowanego oleju lnianego. Kolory są uzyskiwane z naturalnych pigmentów, farba jest wolna od szkodliwych dodatków (konserwantów, plastyfikatorów). Jest ekologiczną alternatywą dla farb ftalowych i akrylowych, polecaną szczególnie do obiektów zabytkowych i domów budowanych w technologiach naturalnych.
System „jednej puszki” - nadaje się zarówno do wnętrz (podłogi, meble, drzwi itp.) oraz zastosowań zewnętrznych, jest równocześnie gruntem i farbą wykańczającą. Nie pęka i nie łuszczy się.
Zastosowania farby i kondycja malowanych przedmiotów z upływem czasu jest stale dokumentowana w ramach projektu prowadzonego przez producenta od 1982 roku.